30 Wanita Saman Pornhub Menyiarkan Video Lucah Tanpa Kebenaran


 Lebih daripada 30 wanita telah menyaman Pornhub. Sebabnya adalah kerana laman streaming kandungan hari ini dituduh mengeksploitasi video pornografi mereka.

Wanita itu mengatakan bahawa video tersebut dimuat naik ke Pornhub tanpa persetujuan. Oleh itu mereka mengemukakan tuntutan sivil ke mahkamah California, AS.


Dalam tuntutan itu, Mindgeek, syarikat di belakang Pornhub, dituduh menjalankan "syarikat jenayah".



Pornhub sendiri telah mengeluarkan respons mengenai tuntutan mahkamah tersebut. Mereka menyebut tuduhan yang dibuat oleh 30 wanita itu "benar-benar tidak masuk akal, sama sekali melulu dan benar-benar salah".


Sebabnya adalah kerana sebahagian besar kandungan Pornhub dimuat naik oleh komuniti sendiri dan dapat dilihat oleh orang ramai secara percuma. Malah mereka mengaku memberi kakitangan khas untuk mengatur setiap video yang dimuat naik.


"Pornhub tidak bertolak ansur dengan kandungan haram dan menyiasat sebarang aduan atau tuduhan yang dibuat mengenai kandungan di platform kami," kata seorang jurucakap Pornhub kepada BBC.


Pornhub membanggakan bahawa ia mempunyai sistem keselamatan terbaik dalam sejarah. Ini termasuk melarang pengguna yang tidak disahkan memuat naik kandungan.


Keputusan siasatan CBS mengatakan sebaliknya. Ternyata Pornhub tidak menghendaki penggunanya mengesahkan identiti atau usia orang yang ditampilkan dalam videonya.


Salah seorang plaintif yang ditemuramah oleh stesen televisyen AS mengatakan bahawa dia baru berusia 17 tahun ketika teman wanitanya memaksanya membuat video cabul. Video itu kemudian disiarkan di Pornhub tanpa persetujuannya dan dia hanya mengetahui tentangnya dari seorang rakan.


Sebelum ini, Pornhub pernah menghadapi masalah berkaitan dengan kandungan di platformnya. Pada bulan Disember, siasatan New York Times menuduh Pornhub dipenuhi dengan video penderaan dan pemerkosaan kanak-kanak. Namun, laporan itu ditolak oleh Pornhub.

Previous Post Next Post

Contact Form