Petisyen Dalam Talian Muncul Melarang Jeff Bezos Kembali ke Bumi

 


Jeff Bezos merancang untuk terbang ke angkasa pada penerbangan berawak pertama roket Blue Origin's New Shepard. Tetapi ada sekumpulan troll di internet yang berharap dia tidak kembali ke Bumi.

Dalam beberapa minggu terakhir, petisyen dalam talian telah beredar di laman web Change.org yang melarang roket Bezos kembali ke Bumi. Petisyen yang bertajuk 'Petisyen Tidak Mengizinkan Jeff Bezos' Masuk Semula Ke Bumi 'telah ditandatangani oleh lebih daripada 12,000 orang dalam seminggu.


"Jeff Bezos sebenarnya Lex Luthor, menyamar sebagai pemilik kedai dalam talian yang sangat berjaya. Tetapi, dia sebenarnya penguasa jahat yang mendambakan penguasaan global," tulis pemohon, Jose Ortiz, seperti yang dikutip oleh Observer, Jumat (18/6) . / 2021).



"Dia juga terlibat dengan kumpulan penolakan Bumi; itulah satu-satunya cara mereka membiarkannya meninggalkan atmosfer. Sementara itu pemerintah kita hanya duduk dan membiarkannya terjadi."


Petisyen dalam talian melarang Jeff Bezos kembali ke Bumi setelah terbang ke angkasa Petisyen dalam talian melarang Jeff Bezos kembali ke Bumi setelah terbang ke angkasa Foto: Tangkapan Skrin / secondINET

Ini bukan satu-satunya petisyen dalam talian yang melarang Bezos kembali ke Bumi. Ada juga petisyen oleh Ric G yang berjudul 'Jangan biarkan Jeff Bezos kembali ke Bumi'.


Petisyen itu kini telah ditandatangani oleh hampir 10,000 orang. Dari komen yang ditinggalkan di bawah petisyen, nampaknya banyak orang setuju dengan petisyen tersebut.


"Bezos adalah sampah Bumi. Jadi mengapa kita tidak mengubahnya menjadi sampah angkasa dan kemudian kita tidak perlu berurusan dengannya lagi," tulis seorang netizen di ruangan komen.


"Bolehkah kita melakukan semuanya dengan Elon Musk?" tanya netizen lain.


Bezos akan terbang ke angkasa pada 20 Julai. Ini akan menjadi penerbangan berawak pertama yang dilakukan oleh roket New Shepard, dan akan mencapai sempadan antara Bumi dan angkasa pada ketinggian 100 km.


Orang terkaya di dunia tidak akan terbang sendiri kerana saudaranya Mark juga akan datang. Selain itu, ada juga penumpang misteri yang telah membayar USD 28 juta atau Rp 397 bilion untuk membeli tiket penerbangan ini melalui lelong.


Pengarang kedua-dua petisyen di atas tidak menyatakan sama ada penumpang lain akan dibenarkan pulang ke Bumi atau tidak. Tetapi walaupun petisyen ini ditandatangani oleh berjuta-juta orang, Bezos dan kru yang lain masih dapat kembali ke Bumi setelah perjalanan mereka selesai.

Previous Post Next Post

Contact Form