Rentan kepada Kemurungan, Inilah Cara Idola 5 Kpop Ini Memelihara Kesihatan Mental Mereka

 


Menjadi berjaya, terkenal dan mempunyai banyak wang tidak menjamin bahawa idola k-pop dan pelakon dan pelakon Korea dilindungi dari gangguan kesihatan mental seperti kemurungan. Dilaporkan dari Psikiatri, kemurungan adalah gangguan mood yang mempengaruhi perasaan, pemikiran, dan tindakan penderita. Depresi yang tidak ditangani dengan betul boleh menyebabkan penderita mengalami pemikiran bunuh diri.

 


Oleh itu, adalah penting untuk menjaga kesihatan fizikal dan mental untuk mengelakkan gangguan mental seperti kemurungan. Sebilangan berhala kpop ini mempunyai cara tersendiri untuk menjaga kesihatan mental mereka. Ini caranya!


1. Suga (BTS)


Sebagai ahli kumpulan budak lelaki besar, BTS, Suga tidak malu untuk mengakui bahawa dia menderita kemurungan, OCD, dan kegelisahan sosial. Sebenarnya, Suga mempunyai cara tersendiri untuk menjaga kesihatan mentalnya dengan mencurahkan segala yang difikirkan dan dirasakannya ke dalam lagu berjudul The Last.


 


Suga juga menasihatkan bahawa apa pun bentuk emosi, jangan sekali-kali menyembunyikannya, tetapi cubalah meluahkannya dan membincangkannya dengan seseorang.


 


2. Taeyeon (SNSD)


Bukan hanya Suga, Taeyeon SNSD juga mengalami kemurungan. Perkara ini hanya diketahui oleh orang ramai setelah Taeyeon menceritakannya dalam sesi soal jawab di Instagram.


 


Taeyeon mengakui bahawa dia kini menjalani rawatan dengan antidepresan. Selain itu, bercakap dengan peminat juga menjadikannya lebih kuat.


Cara lain yang dilakukan Taeyeon untuk menjaga kesihatan mentalnya adalah dengan melakukan hobi mewarnainya, menetapkan waktu bekerja, dan mengambil tindakan tegas terhadap komen negatif mengenai dirinya.


 

3. Suzy (Miss A)



Mendapat nama panggilan Nation's First Love, cantik, dan terkenal, ternyata Bae Suzy juga pernah mengalami kemurungan. Suzy menceritakan alasannya untuk menangis semasa sidang media drama "Gu Family Book" di acara Healing Camp 2013.


 


"Saya dapat mengalami keletihan fizikal, tetapi saya tidak dapat menyatakan luka yang saya terima dari orang lain. Ketika semuanya menumpuk dan saya berusaha menahannya, tiba-tiba semuanya meletup, "katanya, dipetik oleh Soompi.


 


Salah satu cara untuk menghilangkan kemurungan yang dilakukan Suzy adalah dengan berusaha berfikiran positif, tetapi jika dia benar-benar tertekan, dia akan pergi ke Sungai Han dan menjerit dengan kuat.


 


4. Jo Kwon (2AM)


 


Di sebalik tingkah lakunya yang tidak masuk akal dan wajahnya yang ceria, ternyata Jo Kwon telah mengalami kemurungan yang teruk, anda tahu Ladies! Jangka masa pelatih tanpa kepastian mengenai kapan debutnya adalah salah satu penyebab kemurungan Jo Kwon.


Untuk menjaga kesihatan mentalnya agar tidak tertekan lagi, Jo Kwon membina kepercayaan dan berusaha untuk tidak terpengaruh dengan komen negatif mengenai dirinya.


 


5. Jinwoon (2AM)



Wow, ternyata bukan hanya Jo Kwon yang tertekan pada pukul 2 pagi, Jinwoon juga mengalami kemurungan, anda tahu! Jinwoon mengakui bahawa dia menderita kemurungan setelah jam 2 pagi melakukan lawatan ke AS pada tahun 2010.


 


Dalam Law of the Jungle 2, Jinwoon memberitahu di mana selama sebulan dia tidak dapat tidur dan selalu ingin bersendirian. Ini adalah penyebab kemurungannya. Namun, berkat muzik, Jinwoon akhirnya dapat bangkit dari kegelapan kegelapan.

Previous Post Next Post

Contact Form