SoftBank Melancarkan HP Leica , Harga USD1700


 SoftBank mengeluarkan telefon bimbit berjenama Leica di Jepun. Ini benar-benar telefon bimbit yang menggunakan jenama Leica, bukan hanya kolaborasi dengan jenama pembuat HP lain seperti yang dilakukan sebelumnya dengan Huawei.

Nama telefon bimbit ini adalah Leitz Phone 1, dan untuk menunjukkan bahawa ini benar-benar telefon bimbit Leica, bahagian belakang telefon bimbit disematkan dengan lingkaran merah yang menjadi ciri khas syarikat Jerman.


Kualiti kamera dari telefon bimbit ini tentunya menjadi titik penjualan utama, dan dari segi spesifikasi kamera, nampaknya Leitz Phone 1 ini mempunyai kamera yang sangat berkemampuan.



Hanya ada satu kamera belakang, tetapi menggunakan sensor 20MP 1 inci. Ya, 1 inci, ukuran yang sama dengan sensor dalam kamera kompak premium Sony RX100.


Sensor ini dipasangkan dengan lensa setara 19mm dengan bukaan f / 1.9.


Spesifikasi kamera seperti ini sebelumnya digunakan oleh Sharp di Aquos R6, yang juga menggunakan sistem kamera dari Leica. Walaupun pada Leitz Phone 1, modul kamera kelihatan lebih besar. Walaupun spesifikasi lain kelihatan sama, seperti skrin OLED 120Hz Pro IGZO.



Perbezaan lain antara Aquos R6 dan Leitz Phone 1 adalah penutup lensa seperti pada kamera DSLR, kompak, atau tanpa cermin. Leitz Phone 1 dilengkapi dengan penutup lensa yang berbunyi Leica, serta casing yang sesuai dengan badan telefon bimbit yang lengkap dengan logo Leica.


Uniknya, SoftBank juga menjual Aquos R6. Mereka tidak cuba menutup persamaan antara Aquos R6 dan Leitz Phone 1. Nampaknya mereka mensasarkan peminat Leica yang ingin menggunakan telefon bimbit berjenama Leica melalui Leitz Phone 1, dan menempatkan Aquos R6 untuk pengguna yang hanya mahukan kualiti kamera Leica.


Pesanan Leitz Phone 1 sekarang dibuka di Jepun dengan harga 187,000 yen, sekitar USD 1700 

Previous Post Next Post

Contact Form