Ulasan Kekunci Logitech MX, Papan Kekunci Profil Rendah Premium

 


Tidak banyak jenama yang menghasilkan peranti tetikus dan papan kekunci secara konsisten untuk masa yang lama. Logitech adalah salah satunya, dan MX Keys adalah papan kekunci premium 'terbaru' mereka.

MX Keys tidak terlalu baru, pertama kali diluncurkan secara global pada tahun 2019, tetapi ini adalah pertama kalinya mereka secara rasmi membawa papan kekunci ke pasaran. Sebagai produk premium, MX Keys juga berharga premium.


Bagaimana rasanya menggunakan papan kekunci pada harga ini? Mari lihat ulasan berikut.



MX Keys dilepaskan untuk dipasangkan dengan tetikus MX Master 3, yang sebelumnya kami kaji. Duo dua peranti ini menawarkan pengalaman produktiviti premium dan sangat selesa.


Reka bentuk

Kesan pertama ketika memegang papan kekunci ini ialah beratnya sedikit, hampir sekilo, atau 810 gram. Nampaknya berat ini berasal dari bahan yang digunakan untuk badan, iaitu logam, yang membuatnya juga terasa mewah tidak seperti keyboard pada umumnya.


Kekunci Logitech MX

Sebenarnya, tidak semua bahagian badan diperbuat daripada logam. Sebilangannya masih diperbuat daripada plastik, tetapi badan Kunci MX masih terasa kukuh dan kukuh. Tombolnya tentu saja plastik, tetapi sekali lagi, ia tetap terasa mewah.






Walaupun plastik, butang juga terasa sedikit lembut, hampir seperti getah (tetapi tidak). Bentuk butang itu persegi, tetapi ada bulatan di tengahnya. Sangat selesa!


Kekunci Logitech MX

Perlu diingat, ini bukan papan kekunci mekanikal. Tetapi itu tidak bermaksud butang tidak selesa apabila ditekan. Butang berprofil rendah memberikan 'pantulan' yang terasa selesa ketika digunakan untuk menaip untuk jangka masa yang lama.


Kekunci Logitech MX

Di bahagian atas papan kekunci terdapat butang kuasa dan juga port USB-C untuk mengecasnya. Pilihan port yang baik, memandangkan hampir semua peranti kini menggunakan USB-C. Oleh itu, anda tidak perlu menyimpan banyak kabel yang berbeza untuk mengecas papan kekunci ini.


Kekunci Logitech MX

Bateri diklaim tahan 10 hari dengan lampu latar menyala, dan 5 bulan dengan lampu latar mati. Kami menggunakan papan kekunci ini selama 2 hari dan tidak melihat penurunan kuasa ketika dilihat dari perisian Logitech Option. Nampaknya tuntutan 5 hari ini adalah benar.


ciri-ciri

Ciri menarik dalam MX Keys adalah keupayaan untuk menghidupkan lampu latar apabila mengesan tangan menghampiri. Fungsi ini mudah tetapi dapat menjimatkan bateri (kerana secara automatik akan mematikan lampu latar ketika tidak digunakan), dan memudahkan pengguna ketika mengetik di tempat gelap, tanpa perlu menekan butang terlebih dahulu.

Di samping itu, Kekunci MX juga dapat disambungkan ke beberapa peranti sekaligus, hingga 3 PC. Kemudian dengan ciri Logitech Flow, anda boleh menukar antara peranti dengan mudah, termasuk menyalin-antara antara peranti.


Oh ya, apabila dipasangkan dengan MX Master 3, anda tidak perlu memasang kedua dongle, tetapi hanya satu dan simpan baki USB yang tersisa di PC atau komputer riba anda.


Beberapa perkara yang membuat MX Keys terasa kurang selesa adalah kekurangan tetapan ketinggian atau sudut papan kekunci. Akibatnya anda harus selesa dengan salah satu kedudukan menaip yang ada. Oh ya, Logitech tidak melengkapkan Kekunci MX dengan pergelangan tangan, yang semestinya meningkatkan keselesaan ketika menggunakan papan kekunci ini.


Kesimpulannya

Sekiranya anda mencari papan kekunci mewah untuk tujuan produktiviti, MX Keys sepertinya pilihan yang sangat menarik. Yang perlu diperhatikan, Kekunci MX bukan papan kekunci mekanikal, dan mempunyai kunci berprofil rendah.


Oleh itu, jika anda mencari papan kekunci 'bising' dan perasaan menekan kekunci yang sangat sentuhan, MX Keys bukan papan kekunci untuk anda. Kemudian, jika anda tidak menyukai papan kekunci tanpa kunci (TKL) atau lebih kecil (mis. 60%), Kekunci MX juga bukan papan kekunci yang sesuai, kerana Kekunci MX adalah papan kekunci bersaiz penuh yang dilengkapi dengan kekunci arah dan angka.

Previous Post Next Post

Contact Form