Ulasan Vivo V21 5G, HP Gaya Utama

 


Vivo baru-baru ini melancarkan V21 5G di Indonesia, yang diramalkan akan menjadi telefon 5G tertipis di pasaran. Tetapi adakah reka bentuk tipis cukup untuk menarik perhatian pengguna Indonesia?

Walaupun pada pandangan pertama ia kelihatan seperti telefon yang serius, Vivo V21 5G ternyata mempunyai banyak ciri untuk menyokong aktiviti orang muda, seperti kamera depan 44 MP yang dilengkapi dengan dual flash dan RAM yang diperpanjang. Telefon ini juga menyokong jalur N40, sehingga dapat digunakan untuk mengakses perkhidmatan 5G Telkomsel pada frekuensi 2,3 GHz.


Kami berkesempatan untuk mencuba Vivo V21 5G selama beberapa minggu dan meneroka semua ciri-cirinya. Bagaimana prestasi? Ayuh, lihat ulasan penuh di bawah.



Reka bentuk

Vivo V21 5G hadir dalam tiga pilihan warna, dan varian yang kami uji adalah warna Dusk Blue. Berbanding dengan pilihan warna lain, varian biru gelap ini memang paling elegan dan menjadikannya kelihatan mahal dan mewah.


Varian warna ini juga mempunyai badan paling nipis, hanya 7.29 mm dan berat 176 gram. Modul kamera belakang juga tidak terlalu menonjol seperti kebanyakan telefon bimbit sehingga badannya agak rata ketika diletakkan di permukaan rata.


Vivo V21 5G membawa Reka Bentuk Flat di mana keempat-empat sisi mempunyai bentuk yang rata. Walaupun sisi rata, telefon ini tetap selesa dan selesa apabila dipegang lama.





Di bahagian belakang telefon, Vivo V21 5G menggunakan AG Matte Glass yang dapat mengurangkan cap jari. Teknik ini dapat memastikan telefon tetap bersih dari cap jari, tetapi kemasan matte menjadikan telefon agak licin ketika dipegang.


Melihat keseluruhan reka bentuk Vivo V21 5G, ia tidak kelihatan jauh berbeza dengan pendahulunya. Di bahagian belakang terdapat modul kamera di sebelah kiri atas.


Butang kuasa dan kelantangan diletakkan di sebelah kanan. Nilai tambah untuk butang kuasa yang mempunyai tekstur bergaris sehingga anda tidak perlu risau untuk menekan butang yang salah.


Di bahagian bawah terdapat slot kad hibrid dan microSD, port USB Type-C dan pembesar suara. Vivo V21 5G tidak mempunyai bicu fon kepala 3.5mm tetapi di dalam kotak terdapat dongle bicu USB Type-C hingga 3.5mm.


Bercakap mengenai kotak penjualan, Vivo V21 5G mempunyai pakej penjualan yang sangat lengkap, bermula dari pengecas 33W, earbud, casing silikon, dan dongle 3.5mm sebelumnya. Ini agak berbeza dengan vendor lain yang mula mengurangkan kandungan kotak penjualan mereka dengan alasan mesra alam.


Skrin

Vivo V21 5G membawa layar dengan reka bentuk takik berbentuk tetes air untuk meletakkan kamera depan. Reka bentuk ini mungkin agak ketinggalan zaman memandangkan saat ini ada banyak telefon bimbit jarak jauh yang menggunakan reka bentuk lubang punch.


Bezel pada keempat-empat sisi layar agak tipis, jadi Vivo dapat menyematkan layar yang cukup besar di badan telefon kecil. Di bahagian atas kamera terdapat lubang telinga dan tidak ada LED untuk pemberitahuan.


Telefon ini dilengkapi dengan skrin AMOLED 6,44 inci dengan resolusi Full HD + yang memberikan skrin terang dan warna yang tajam. Ukuran layarnya juga luas, bagus untuk menonton video atau bermain permainan.


Layar ini juga disokong oleh kadar penyegaran hingga 90Hz. Vivo sendiri menawarkan tiga tetapan, iaitu 60Hz, 90Hz, dan suis Smart yang secara automatik akan menyesuaikan kadar penyegaran bergantung pada penggunaannya.


Kadar penyegaran 90Hz mungkin tidak jauh berbeza di atas kertas daripada 60Hz. Tetapi sokongan kadar penyegaran ini tetap menjadikan skrin Vivo V21 5G terasa sangat halus ketika digunakan untuk melayari atau bermain permainan.


Untuk lebih menyokong pengguna ketika mengakses kandungan multimedia, Vivo V21 5G juga dilengkapi dengan HDR10 +. Pensijilan Widevine L1 juga tersedia agar kandungan Netflix dapat dinikmati hingga kualiti Full HD.


Antara muka

Vivo V21 5G dilengkapi dengan sistem operasi Android 11 yang dibungkus dengan FunTouch OS 11.1. Antaramuka cukup mudah dan senang digunakan, tetapi sayangnya ia mengandungi banyak aplikasi bawaan yang merangkumi bloatware.


Bagi mereka yang suka bermain-main dengan rupa telefon mereka, FunTouch OS pasti menjadi antara muka yang menyeronokkan. Hampir semua bahagian telefon boleh disesuaikan dengan keinginan anda, dari yang standard seperti tema dan kertas dinding, hingga yang lebih unik seperti mengecas animasi dan membuka kunci cap jari.



Kerana menggunakan panel OLED, Vivo V21 5G juga menyokong fitur paparan selalu (AoD) yang menjadikan layar menyala untuk memaparkan jam dan pemberitahuan ketika layar terkunci. Pilihan penyesuaian AoD yang ditawarkan juga sangat banyak sehingga dapat digunakan sesuai dengan kreativiti pengguna.


Selain menampilkan fitur penyesuaian, FunTouch OS juga dilengkapi dengan pengaturan yang menyokong prestasi permainan seperti Ultra Game Mode. Melalui tetapan ini, pemain boleh mengaktifkan ciri seperti Game Assistant dan Game Sidebar.


Ada juga fitur Getaran Game 4D yang, ketika diaktifkan, dapat mengubah suara dalam permainan, seperti tembakan, menjadi getaran yang dapat dirasakan. Untuk pemain yang lebih serius, terdapat Mod Esports yang dapat mengurangkan gangguan dari pemberitahuan dan menyesuaikan keseimbangan prestasi dan suhu telefon.


Kamera

Kamera adalah ciri unggul Vivo V21 5G, terutama kamera depan. Dengan kamera depan 44 MP dan denyar LED berkembar, Vivo berharap telefon ini dapat memenuhi keperluan anak muda, seperti untuk streaming langsung atau membuat video TikTok.


Di belakangnya terdapat tiga kamera belakang dengan konfigurasi yang cukup standard, iaitu kamera utama 64MP, kamera ultrawide 8 MP dan kamera makro 2 MP. Kamera ini dilengkapi dengan ciri tambahan seperti mod malam, penapis kecantikan, AI, pendedahan berganda, dan lain-lain.


Hasil tangkapan kamera belakang memuaskan dalam keadaan cahaya yang mencukupi dan kualitinya mulai menurun ketika memasuki keadaan cahaya rendah.


Untuk mengambil gambar selfie dalam keadaan gelap, Vivo V21 5G menyediakan dual LED flash yang dapat menerangi wajah. Terdapat tiga tetapan kilat yang dapat diaktifkan, yaitu Auto yang mengaktifkan lampu kilat berdasarkan cahaya yang tersedia, Lampu Sorot yang menghidupkan dua lampu kilat LED, dan Aura yang menghidupkan layar untuk menerangi wajah.


Prestasi dan Bateri

Vivo V21 5G dilengkapi dengan chipset MediaTek Dimensity 800U. Varian yang kami uji membawa 8GB RAM dan 128GB memori dalaman dengan format UFS 2.2. Sekiranya itu tidak mencukupi, ada slot microSD yang berintegrasi dengan slot kad SIM.


Telefon ini juga dilengkapi dengan RAM maya 3GB, jadi jumlah RAM yang dimilikinya ialah 11GB. RAM maya ini dapat meningkatkan prestasi telefon dengan menggunakan ruang yang tidak terpakai dalam memori dalaman.



Dengan chipset Dimensity 800U, prestasi Vivo V21 5G setara dengan telefon Android yang menggunakan chipset siri Snapdragon 700. Performanya kukuh, sama ada untuk penggunaan ringan setiap hari yang memerlukan multitasking atau ketika digunakan untuk bermain permainan.


Untuk mengetahui bagaimana prestasi Vivo V21 5G di atas kertas, kami mengujinya dengan aplikasi penanda aras, iaitu AnTuTu, Geekbench dan PCMark. Inilah hasilnya:


Kami juga menguji prestasi permainan Vivo V21 5G dengan dua permainan, PUBG Mobile dan Genshin Impact. PUBG Mobile boleh dimainkan dengan kualiti grafik HD dan kadar bingkai tertinggi.


Bagi Genshin Impact, kualiti grafik yang dipilih secara lalai adalah yang paling rendah atau paling rendah. Tetapi jika dinaikkan ke level rendah atau sederhana, ia masih dapat dimainkan dengan lancar, bahkan dengan kecepatan bingkai 60fps.


Dengan kerja berat seperti ini, bahagian belakang telefon mesti cepat terasa panas. Tetapi panas yang dikeluarkan tidak mengganggu atau membuat tangan tidak selesa.


Vivo V21 5G sendiri dilengkapi dengan bateri 4.000 mAh yang disokong oleh pengecasan pantas 33W. Dengan menggunakan pengecas lalai, bateri telefon ini dapat diisi semula dari 20% hingga penuh dalam masa sekitar 75 minit.


Kapasiti bateri mungkin tidak begitu besar dibandingkan dengan kebanyakan telefon di kelasnya, tetapi ia dapat bertahan dari pagi hingga malam walaupun dengan skrin 90Hz. Berdasarkan ujian menggunakan PCMark, bateri Vivo V21 5G boleh bertahan 16 jam 52 minit.


pendapat Kami

Vivo V21 5G memang mempunyai penampilan yang menawan. Reka bentuknya yang nipis dan elegan adalah titik penjualan utama, dan menjadikannya tidak kurang kompetitif dengan telefon bimbit yang jauh lebih mahal.


Bercakap mengenai telefon bimbit, Vivo V21 5G juga menyediakan alternatif untuk pengguna yang ingin mencari telefon dengan RAM yang besar tetapi mempunyai dana yang terhad. Berkat fitur RAM maya, pengguna dapat meningkatkan kapasiti RAM pada telefon bimbit mereka dari 8GB hingga 11GB sehingga multitasking dapat dijalankan dengan lebih lancar.


Vivo V21 5G juga menawarkan ciri-ciri unik yang belum dijumpai di banyak telefon lain, iaitu kamera depan 44 MP dengan flash LED berganda. Telefon ini juga menjadi bukti masa depan kerana menyokong rangkaian 5G Telkomsel pada frekuensi 2.3 GHz.


Sebilangan kekurangannya agak kecil, misalnya, kapasiti bateri agak kecil. Tetapi ini dapat difahami kerana Vivo pastinya mengutamakan reka bentuk tipis sehingga tidak dapat memuatkan bateri yang lebih besar.

Previous Post Next Post

Contact Form